Nyilvános a Budapest Open Mic harmadik évadának első öt epizódja, amitől egyre világosabbá válik a műsor célja és iránya.
Sokakban felmerülhetett a kérdés az első két epizód után, hogy a Budapest Open Mic reality jellegének egyre erősebb megjelenése elveszi-e vajon azt az előnyét, hogy annyira különbözik a már jól ismert televíziós tehetségkutatóktól. Habár a harmadik epizódban már elkezdődik a versenyzők hátterének bemutatása, ennek a megvalósítása egészen egyedi formában történik. A harmadik résztől kezdve az epizódok elején és végén láthatunk néhány feltörekvő előadót a saját közegében mesélni az életéről. Ez is meghatározó része a műsor mondanivalójának, a műsoridő nagy része azonban a felkészülésre és magára a versenyre fókuszál. De mit is lehet elmondani az elmúlt pár hét eseményeiről, ha nem a versenyzők teljesítményére koncentrálunk?
Egyik fele sír, a másik nevet – 3. epizód
A harmadik epizód új kihívás elé állítja a csapatokat: egy általuk választott beatre kell olyan szöveget írniuk, amelynek középpontjában az otthon áll. A műsor részletesen mutatja be a felkészülést a fordulóra, ami informatív a nézőnek, így megkönnyítve a véleményalkotást. Ugyanakkor egy – a műfajban esetleg kevésbé jártas – néző számára nehezebben fogyaszthatóvá válhat. A repetitív motyogás-írás-mentorral halkan egyeztetés hármasa teljesen természetes módon tartozik a folyamathoz, azonban ezt nagyon nehéz lehet vizuális – vagy tartalmi értelemben izgalmasan megjeleníteni.
Magán a versenyen a műsor alatt most először mutatja meg magát a szakmai zsűri;
- Sebestény-Gallasz Enikő
- Bánkuti Dániel
- Czeglédi Szabolcs és
- Kamau Makumi.
A forduló végére minden csapat megfeleződik.
Ízlésesen ízekre szedni – 4. epizód
A BOM ‘Rap Battle’ részében a versenyzőknek egymással kell párbajozniuk. A tényleges forduló előtti vágóképek egy leheletnyivel laposabbak, mint az előző epizódokban, de ez továbbra is azzal az előnnyel jár, hogy többet látunk a rapperek személyiségéből, hangulatából. Maga a verseny kísértetiesen hasonlít az Eminem életéről szóló „8 mérföld” jeleneteire.
A legtöbb előadó szellemes sorokkal, ugyanakkor kellő tisztelettel fordul ellenfele felé, a végére azonban itt is a felével csökken a versenyzők száma.
„Egy embert kivéve mindenkit kiszórnék a mai alapján.” – 5. epizód
Az idei évad eddigi leghosszabb epizódja az ötödik. A versenyzők feladata az, hogy gyakorlatilag nulláról építsenek fel egy zenét, amely az „Így jöttem” jelmondat köré épül. Segítséget mentoraiktól és az általuk felkért producerektől kapnak egy profi stúdió falai között. A felkészülés során is látszik, hogy minden résztvevő igyekszik új oldalát megmutatni és szinte vakon bízik a mellette álló tapasztaltabb előadókban. Ez Saiid és Bullet között különösen erős, ám ezt a zsűri véleménye alapján végül mégsem tudják igazán az előnyükre fordítani.
A felkészülés itt már dinamikusabb; az, hogy már nem csak a szövegírás folyamatába, hanem a zeneszerzésbe is be tudtak tekinteni a nézők egy-két snitten keresztül, újabb színt vitt a tehetségkutató sorozatba.
Maga a verseny vegyes véleményeket váltott ki a zsűriből. Az értékelés például Bánkuti Dani mondatával kezdődik:
,,Egy embert kivéve mindenkit kiszórnék a mai alapján.”
A műsor szerkezete úgy van felépítve, hogy egyre inkább érezzük a versenyzőkre helyezedő nyomást, az egyre növekvő tét súlyát. Végül a hat versenyzőből egy távozott, ám a zsűritagok nehéz szívvel hozták meg a döntést.
Lehet mégsem a versenyzőknek a legnehezebb? – A mentorok és a szakmai zsűri helyzete
Minden mentornak megvan a maga egyénisége, ám újabb pozitív attribútuma a BOM-nak, hogy az ismert arcok helyett az új karakterekre fekteti a nagyobb hangsúlyt. Minden epizóddal egyre inkább kirajzolódik a versenyzőket segítő négy előadó hozzáállása és bár nincs köztük két ugyanolyan, azt egyikükre se lehetne mondani, hogy félvállról vennék a feladatukat. Tanácsokkal, biztatással támogatják pártfogoltjaikat, kitartanak azon döntésük mellett, amit még ők hoztak meg csapataik létrehozásakor. Bár külön ezt nem emelik ki a BOM készítői, azért egy-két jelenetben így is átjön, hogy egyre jobban mélyül a viszony mentor és mentorált között, így vélhetően nem könnyű útjukra engedni egy-két versenyzőjüket.
A szakmai zsűrinek az okoz nehézséget, hogy valamennyien más perspektívából néznek a színpadon bizonyítani akarókra, így sokszor keverednek egymással vitába a továbbjutókat, illetve kiesőket illetően. Bánkuti Dani az Instagram történetében zajló kérdezz-felelekben utalt rá, hogy a zsűri döntése általában hosszú órákig tartott – ennek csak nagyon kis hányada került be a BOM végleges anyagába.
Meglepően reális reality
A műsor klisés karakterek és kisarkított élettörténetek helyett hétköznapi emberekként mutatja be a versenyzőket. Nem szélsőséges archetípusokat látunk, hanem a legnemesebb értelemben vett hétköznapi embereket, akik egy nap úgy döntöttek, elindulnak egy hip-hop tehetségkutatón. Az igazán mély betekintést még csak nem is az interjúk adják, hanem a feladatok. Egyre inkább arra sarkallják a versenyzőket, hogy a szövegeiken, a munkájukon keresztül mutassák meg valódi énjüket. Ebben rejlik a BOM koncepciójának valódi különlegessége és bája.
Az ötödik epizód végére Saiid az utolsó mentoráltját, Bulletet is elvesztette. A bent maradt versenyzők:
Team Gege:
- Szunyog Tess
- Bunkóman és Gyökér
Team Co Lee:
- Jeti
- Sikkboy Kiddie és Sallai
Team Ganxsta:
- Lekvárherceg
Forrás
A kép forrása: itt.