– Szőcs Szimonetta dalszerzővel, zenésszel beszélgettünk.
Szerinted létezik a zeneiparban a work-life ballance?
Lehet, hagy valaki nagyon ügyesen bánik az idejével és megoldja, de ehhez szerintem nagyon fontos meghúzni a határokat, ami szintén nehéz ebben a környezetben. Ki vannak szolgáltatva egymásnak az emberek azáltal, hogy mindenki függ a másiktól. Egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy például hétvégén ne dolgozzanak, vagy ne legyenek elérhetőek este nyolc és reggel kilenc között.
Szerinted miben kéne változnia a hazai zenei életnek, zeneiparnak?
Csak a személyes tapasztalataimból tudok kiindulni, de nekem komoly nehézséget okoz, hogy minden nagyon lassan szerveződik, és egy csomó akadályba ütközünk. Például, ami számomra a legnagyobb probléma, hogy a kommunikáció elakad azért, mert sokan egyszerűen nem jutnak el az e-mailemig, vagy nincs idejük foglalkozni a kérdéseimmel. Ezenkívül szerintem sokkal könnyebb lenne átlátni a zeneipar működését konkrét példákon, akár szerződéseken, adózási szabályokon keresztül.
És mi az, ami kiemelkedő?
Egy nagyon összetartó közösségnek tartom a zeneiparit. Az MHRS (Majdnem Híres Rocksuli, a szerk.) bulikra például nagyon sok korábbi diák el szokott menni. Mindenki barátságos, nyitott, bárkihez oda lehet menni beszélgetni. Szóval ez egy megbízható közeg, egy jó emberi és szakmai hálózat. Ezenkívül a pályázatok, tehetségkutatók szerintem nagyon jók, de lehetne belőlük több, tematikusan elosztva, például különböző műfajok számára.
Említetted, hogy előnyös lenne gyakorlati példákon keresztül megtanulni a különböző zeneipari részterületeket. Szerinted mennyire könnyű releváns információkhoz jutni a trendekkel, változásokkal kapcsolatosan?
Szerintem rengeteg tapasztalat és gyakorlat kell ahhoz, hogy ténylegesen mindent érts, és ez kezdőként egy hatalmas feladat, mert komoly pénzeket teszel kockára és lehetőségektől esel el, ha valamihez nem megfelelően nyúlsz hozzá. Elengedhetetlen, hogy valaki jól átlássa működéseket, egyszerre kell belelátnia a social-media, booking, PR, a jog világába.
Elérkeztünk az utolsó kérdésemhez. Szerinted mennyire nehéz nőként érvényesülni a zeneiparban?
Zenész oldalról megközelítve a kérdést, egy vonzó nőre könnyebb odafigyelni, de ehhez kell valamilyen produktum, egy plusz, ami nem feltétlenül csak a zene. Izgalmasnak, érdekesnek kell lennie az előadónak, akire oda tudnak figyelni az emberek.
Ami pedig a menedzseri szerepet illeti, sajnos nem mindenki veszi komolyan a nőket, de ismerek olyan női menedzsereket, akik nagyon jó érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek és mindig megvalósítják azt, amit elterveztek. Szerintem ez sokszor az egyénen múlik, és habár jelen vannak a klasszikus nemi szerepek, azért van változás ezen a téren.