megoszt

India élőzenei szcénája rendkívül egészséges

Részlet a 2024-es Global Promoters Reportból: hogyan válik India gyorsan az A-listás sztárok számára egyre fontosabb turnéállomássá.

India élőzene iránti érdeklődése, valamint a hatalmas, angolul beszélő lakosság hozzájárul egy „rendkívül egészséges élőzenei szcénához” – állítja az indiai piacvezető jegyértékesítő cég, a BookMyShow munkatársa, Owen Roncon. Ennek köszönhetően India gyorsan hírnevet szerez, mint olyan jelentős állomás, ahol nemzetközi művészek turnéznak, vagy fesztiválok főfellépőiként lépnek fel.

„Az internetnek hála leomlottak a falak. Oktatásunk 90%-a angol nyelven folyik, és a világ legnagyobb Spotify hallgatottsági adatok közül több is Indiából származik. Korábban 20 évvel le voltunk maradva egy-egy trend mögött, de az állandó külföldi tartalmaknak köszönhetően mostanra utolértük a világ többi részét.”

– mondja az eseményszervező és jegyértékesítő cég élőzenei üzletágának vezetője.

Mivel Dua Lipa nemrég a Feeding India koncert főfellépője volt, a Coldplay a 100 000 férőhelyes Narendra Modi Stadionban készül fellépni, és Ed Sheeran a valaha volt legnagyobb indiai turnéjára készül, az Only Much Louder képviseletében Rishabh Nahar a Only Much Louder indiai művészetmenedzsment és rendezvényszervező cég vezető alelnöke úgy véli, csak idő kérdése, hogy a világ felismerje Indiát, mint a globálisan elismert előadók számára fontos turnéállomást.

„Az internetnek hála leomlottak a falak.

Az elmúlt években számos sikeres turnét láthattunk, például az Alt-J, Wolf Alice vagy Cigarettes After Sex fellépéseivel, ami bizonyítja, hogy az indiai közönség szívesen fedez fel új előadókat. Az ilyen kaliberű koncertek bemutatják azt a hatalmas lehetőséget, amelyet az indiai jegyértékesítési skála és produkciós érték kínál a világ számára.”

– mondja Nahar.

Indiát nem műfajpiacként, hanem inkább ’főcím’ piacként jellemezném. A trendeket a nagyobb zaj követése határozza meg, ami nemzetközi szinten általában egy nagyobb popelőadót jelent.”

– hozzáteszi, hogy a piac éppen most kezdi befogadni az előadóművészeket.

„A tehetség önmagában nem elég ahhoz, hogy áttörést érjen el egy nagyobb helyszínen. Az emberek látványos színpadi jelenlétet akarnak látni.”

– magyarázza.

Mivel a Közel-Kelet–India útvonal természetes irány az előadók turnéi számára, az Egyesült Arab Emírségekben működő All Things Live is növelte jelenlétét Dél-Ázsiában az SG Sports and Entertainment vállalattal közösen. Ennek keretében több eseményt – például egy Bryan Adams turnét több indiai városban, idén decemberben – együtt promótálnak.

„Indiát nem műfajpiacként, hanem inkább ’főcím’ piacként jellemezném”

Közel 20 évnyi, helyi eseményszervezőkkel való együttműködés után, valamint a VH1 India megalapítása után Jitin Abraham úgy véli, hogy soha nem tapasztalt olyan óriási keresletet a nemzetközi zene iránt, mint a pandémia utáni években.

„A YouTube és Spotify platformok növekvő használatának köszönhetően generációk kerültek kapcsolatba a korábbinál szélesebb zenei kínálattal. Régebben ingyenjegyeket kellett kiosztani vagy vendéglistára tenni embereket, hogy biztosítsák a részvételt, de manapság a rajongók habozás nélkül vesznek jegyet.”

– magyarázza a zeneipar veteránja, utalva a koncertek és fesztiválok növekvő látogatószámára is.

Az infrastruktúra viszont továbbra is komoly probléma. Az építészeti és ingatlanberuházások hiánya jelentős hátrányt jelent a helyi szervezők számára, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy hatalmas kockázatot vállaljanak, például zöldmezős helyszínek átalakításával koncertképes terekké.

Forrás:

https://www.iq-mag.net/2024/12/india-live-scene-extremely-healthy